Je nebezpečné ignorovat poškození pneumatik.
Je-li pneumatika viditelně poškozena (tj. má-li puchýř, trhlinu nebo je-li proříznuta tak, že je poškozena kostra), nebo má-li známky nepravidelného opotřebení, které naznačuje možnost vnitřního poškození, nebo byla-li podrobena těžkému nárazu (např. tvrdým najetím na obrubník), je zde reálné riziko vnitřního poškození. Pneumatika musí být neprodleně vyměněna a přezkoumána odborníkem pro pneumatiky tak brzy, jak jen je to možné. I když je pneumatika na povrchu nepoškozena, odborník musí rozhodnout, zda se nejedná o skryté poškození a rozhodnout rovněž, zda je možné ji ještě opravit.
Montování duše, aby se napravilo poškození bezdušové pneumatiky, například byla-li propíchnuta, není povoleno. Pneumatika v každém případě musí být opravena odborníkem.
Je-li nárazem poškozen ocelový drát pneumatiky a není-li pneumatika vyňata z používání, volné konce drátu mohou při jízdě následně poškodit duši, což má samozřejmě za následek náhlý únik vzduchu.
Vlhkost a špína mohou vnikat do pláště skrze otvor po propíchnutí a není-li tomu včas zabráněno, může dojít k poškození až zničení pláště. Ani použití těsnících prostředků (těsnící spreje) k opravě vpichu není povoleno, protože pak není možné zjistit rozsah vnitřního poškození pláště.
Z počátku může být poškození pneumatiky povrchové, ale cizí tělesa mohou eventuálně pronikat hlouběji, až poškodí i další prvky pláště (kostru, ocelový nárazník). Z toho důvodu plášť musí být opraven co nejdříve poté, co bylo poškození zjištěno, aby byl co nejvíc omezen rozsah škody.
Poškození nosných a výztužných materiálů způsobené například hřebíkem, hlubokým řezem, nárazem nebo protržením je obzvláště nebezpečné, protože v době od vzniku poškození do jeho zjištění, špína a vlhkost mohou bez překážky pronikat dovnitř a může to vést k trvalému poškození těchto zpevňujících částí pláště. I takové poškození, které pokročilo do hlubších vrstev pláště, může vést ke ztrátě vzduchu. Pneumatika je pak v provozu podhuštěná, a proto je přetěžována. Tento řetězec následků může vést k takovému poškození, že pneumatika může být neopravitelná. I tehdy, když je plášť opraven v místě, kde k poškození došlo, je možné, že původní poškození může zapříčinit vznik poškození na jiném místě, což rovněž může vést k tomu, že pneumatika praskne.
Proto každé poškození pneumatiky musí být pečlivě prozkoumáno odborníkem pro pneumatiky před jeho opravou. Jen on může rozhodnou, zda je oprava možná a zda pneumatika může být nadále bez obav používána.
Vulkanizace za horka: Poškození pláště, které zasahuje do běhounu, nárazníku nebo hlouběji, musí být opraveno horkou vulkanizací.
Studená vulkanizace: Opravy, ke kterým je využíváno procesů vulkanizace za studena, jsou přípustné pouze tehdy, když plášť utrpěl jen povrchové poškození v oblasti běhounu a škoda nezasahuje hlouběji než 6 mm (měřeno zevnitř pláště). Otvor sám musí být vyplněn a poškození uvnitř pneumatiky musí být zaceleno. Ložení duše bez opravy poškození není dovoleno. Zacelení poškození oblasti pomocí těsnícího spreje je přípustné pouze tehdy, když se jedná o dočasné opatření v nouzové situaci.
Doporučujeme poškození u pneumatik tříd H, V, W, Y nebo ZR neopravovat, protože jsou vystavovány značnému zatížení. Je vhodné je vyměnit za nové pneumatiky.
Pneumatiky pro osobní auta ostatních tříd, které byly poškozeny na patce, v ramenní části nebo na bočnici, by rovněž neměly být opravovány, ale zaměněny za nové pláště.
Prořezávání pneumatik pro osobní automobily je zákonem zakázáno.